Hoe werkt chiptuning?

+30PK

Hoe werkt chiptunen?

+80NM

Elke injectiemotor is voorzien van een ECU, de zogenaamde Electronic Control Unit. De ECU regelt onder andere de injectie, de lucht/brandstof verhoudingen en het ontstekingstijdstip. Dit allemaal als functie van parameters, zoals: toerental, temperatuur en dichtheid van de lucht, stand van het gaspedaal, accuspanning etc. Bij turbomotoren bepaalt de ECU ook de laaddruk. Al deze gegevens worden verzameld door één of meerdere (EPROM)-chips.

Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. ATM-Chiptuning houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.

Meer pit, souplesse en rijcomfort
Nét dat beetje extra vermogen, net wat meer pit en souplesse. Rijden met een gechiptunede auto is een ervaring
Brandstofbesparing (zuiniger) tot meer dan 5%!
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt.
Extra vermogen en koppel
Door middel van vermogensoptimalisatie (chiptuning) kan vaak hetzelfde resultaat bereikt worden, als wanneer men een nieuwe auto aanschaft met meer vermogen en koppel.